onsdag 13. april 2011

Oberst Heg og Madison, Wisconsin.

Siden Oberst Hans Christian Heg er i "vinden" f.t. og bl.a. omtalt i A-magasinet 8. april og hos DIS-leder vil jeg også fortelle om mitt "møte” med Obersten. (Klikk på bildet og forstørr så ser dere oppl. som står på sokkelen)

På Amerikaturen sist høst, som jeg har omtalt i flere blogginnlegg, fikk jeg også hilst på Heg - i alle fall statuen av han.
Det finnes riktignok flere statuer av han i Amerika, men den jeg tok bilde av står utenfor Capitol bygningen i Madison, Wisconsin.
Vi var der så tidlig på formiddag at det var vanskelig å få et godt bilde p.g.a. sol og skygge.


Dagens Capitol bygning i Madison ble bygd mellom 1906 og 1917. Den første ble bygd allerede i 1838, men ble ertattet av en større bygning i 1863 som senere ble ødelagt i en brann.

Tidligere i år leste jeg dobbeltbindet "Drømmen om Amerika" og "Gullrush" av Torill Brekke og der er Heg tatt med i historien. 

I Madison ligger også NAGC & NL som vi avla besøk en søndag morgen kl 09. Som dere skjønner var det ikke noe latmannsliv på turen, men veldig mye spennede å oppleve. Naeseth Library har den mest omfattende samling av norske og norsk-amerikanske genealogiske ressurser i USA.

Mennene utenfor bygningen er leder for DIS-Møre og Romsdal Jonny Lyngstad og hans fjerne slektning Blaine Hedberg som er leder for forskning og publikasjoner ved senteret.

Biblioteket har bl.a bygdebøker fra flere steder i Norge som er gitt ved donasjon. Jonny fant også sine bygdebøker som han hadde sent over.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar