søndag 23. mai 2010

Norgesglass

Før plasten kom og fryseren var allemannseie hadde man spesielle glass for å konservere frukt og grønnsaker.
Til denne oppbevaringen var "Norgesglass" med den rosa brede strikken en nødvendighet i alle hjem. Og hvem husker ikke de? Og jeg vil tro mange har de enda. Det har i alle fall jeg, men jeg skal innrømme at de ikke er mye brukt. Jeg har blitt fortalt at en kan få godt betalt for de på loppemarked og bruktbutikker, men foreløbig har jeg til livets opphold.

I min uvitenhet trodde jeg at siden det het "Norgesglass" og det står Norge på glasset så var det noe ”genialt” en nordmann hadde funnet opp og som var spesielt i Norge. Så feil kan man ta.

Jeg satt og koste meg med en ”gammel” episode av den engelske ”Who do you think you are ?” Denne episoden handlet om den kjente journalisten og programlederen Jeremy Clarkson. Han blir mest nysgjerrig på sin mors tippoldefar John Killner som startet glassfabrikk i Yourkshire i 1842 og vil prøve å finne ut mer om den grenen.

Og her er det jeg får min nye viten.
Det er nemlig Clarksons forfedre som oppfant og lagde det føste "norgesglasset" eller Killner Jar som orginalen heter.

Vårt norgesglass er med andre ord en etterligning laget i Norge, første gang i 1902 av Hadeland Glassverk.

Blir de laget fortsatt?
Bildet er lånt fra Wikipedia.

1 kommentar:

  1. Tusen takk for nyttig og ny kunnskap om Norgesglasset; trodde også at disse var en genial norsk oppfinnelse. Er veldig glad i mine og bruker de til så mangt. (Spesiellt godt liker jeg de med grønt skjær, laget av Drammensglass.) Det produseres nok ikke Norgesglass lenger, men på loppemarkeder får man de fremdeles for noen kroner.

    NÅ skal jeg lese Molde før og nå :)
    Legger meg som følger!
    Ha en fortsatt utmerket sommer.
    Lilli

    SvarSlett