onsdag 17. november 2010

Valley City

Bare noen km fra Fargo fikk jeg øye på dette vanntårnet. I USA er jo dette ikke noe særsyn, men det var navnet på tårnet, Valley City, som fenget interessen.
Knapt 2 mil sør for Valley City (Barnes County i Nord Dakota) i en liten by som heter Fingal var min bestemors søskenbarn Marie bosatt i mange år. Hennes mor hadde utvandret fra Romsdalen i 1908.
Marie fikk bare en datter, Norma Jean, hun var også bosatt på hjemgården i Fingal med sin familie. I 2006 mens jeg prøvde å få oversikt over mine amerikanske slektninger til bl.a et slektshefte får vi desverre opplysninger om at Norma var død bare måneder tidligere. Hun ble bare 54 år.

Norma Jean gikk på viderende skole både i Valley City og i Fargo, deretter studerte hun ved Concordia College i Moorehead. Hun var lærer i noen år og senere journalist før hun i 1991 ble Barnes County "Emergency Manager". Hun hadde da flyttet tilbake til hjemgården sammen med familien. Denne jobben hadde hun helt til sin død. Hun fikk mange utmerkelser for jobben, både lokalt og nasjonalt.

Norma begynte tidlig å tegne og male og hadde flere utstillinger. Motivene på disse tre maleriene hennes kunne godt vært fra Norge.

Norma laget også mye smykker.

I jorden på hjemgården oppdaget hun en "Native American stone calendar (medicine wheel)" som fikk en del oppmerksomhet.
                                        

Jeg har fått tillatelse av Normas datter til å bruke maleriene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar