mandag 7. februar 2011

Slektsforskning og Hendricks, MN

Under DIS-Norges turen i USA i høst ble jeg spurt av en annen deltager, Magne, om jeg hadde kjennskap til Isfjorden. Og det har jeg jo, det er kun 7 km mellom Åndalsnes og Isfjorden. I tillegg er min farmor fra Isfjorden.
Magne lette etter etterkommere av en gren i fam. som hadde flyttet dit midt på 1800-tallet. Jeg fikk en lapp av Magne med noen navn og årstall på og jeg lovet at jeg skulle se på det når jeg kom hjem. Som sagt så gjort. Familien fant jeg raskt og jeg fant etterkommere opp til i dag. Via en bekjent i Isfjorden fikk jeg navn og tlf.nr på den som hadde beste oversikt over fam. og han ønsket Magne velkommen til å ta kontakt.

I januar kom det en etterlysningSlektsforum etter etterkommere til den samme fam. Denne etterlysningen kom fra Amerika. Jeg gjorde Magne oppmerksom på dette og sendte han amerikanerens e-post adr. Kanskje han hadde slektninger i Amerika han ikke viste om?
Og det stemte. Kun ni dager senere får jeg en e-post fra Magne hvor han forteller at han har fått mange nye amerikanske slektninger. Men det var ikke alt. Charles som amerikaneren het var fødd og oppvokst i Hendricks, Minnesota. Han og søsknene brukte nå gården som sommersted.

På Amerikaturen i høst overnattet vi privat i denne lille byen på vel 700 innbyggere. De hadde forberedt seg godt og hadde gjort mye for at vi skulle få et minnerikt opphold i byen.

Den kvelden vi kom til Hendricks møtte vi ”hele” byens befolkning i Singsaas kirke og der var også flere av Magnes slektninger som han dessverre ikke viste om da.
Familien Magne overnattet hos i Hendricks kjente godt til Charles.



Så verden blir bare mindre og mindre....med slektsforskning!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar