søndag 22. januar 2012

Tilfeldigheter igjen

Lørdag (forrige) så jeg en dødsannonse i lokalavisa som gjorde at jeg lurte på om det kunne være en etterkommer etter min farmors søster Petra. Min farmor som jeg skrev om i forrige innlegg hadde åtte søsken og jeg har ikke full oversikt over alle deres etterkommere.
Petra hadde flyttet fra Grytten/Rauma til Fræna tidlig på 1920 tallet. Hun var født i 1895 så det var jo opplagt at hun var død. Jeg hadde giftermålet hennes og dermed mannens etternavn. Jeg søkte på Gravminner i håp om at hun var registrert der. Og heldigvis, jeg fant både Petra og mannen på en av de kirkegårdene som er blitt registrert i Fræna. Mannen døde for vel 40 år siden og Petra for knapt 30 år siden.

Jeg bestemte meg derfor at jeg på mandag skulle stikke innom lokalavisa og finne dødsannonsen hennes. I dødsannonsen regnet jeg med å finne navn på barn og barnebarn, kanskje det til og med kunne være noen jeg allerede kjente eller viste av. Spennende tanke.


I fjor lånte jeg farmors album av min onkel og skannet alle bildene. Dessverre manglet altfor mange av bildene navn, men med god hjelp har jeg fått på plass mange.
Bildet til venstre skal være av Petra, hennes mann og sønn. Rent så idyllisk.



På frokostbordet mandag morgen lyser lokalavisas forside mot meg med store bokstaver "FANT SLEKTA. Tilfeldigheter førte amerikanere til Farstad". Artikkelen forteller at tilfeldigheter på Facebook gjorde at to brødre fra Minnesota fant slekta i Fræna og var nå på besøk.
Deres oldefar Kristoffer hadde utvandret i 1881. Siden etternavnet til Petra på nytt kom opp ble jeg nysgjerrig. Riktignok er dette et veldig vanlig navn i området, men for moro skyld sjekket jeg hvem denne Kristoffer var og jo da; han var halvbror til svigerfaren til Petra.
Selv om jeg ikke er i slekt med denne familien satt jeg nesten igjen med den følelsen. På en måte er vi jo i slekt; Kristoffers oldebarn er jo firmenninger med mine tremenninger.

I lokalavisa fant jeg dødsannonsen jeg lette etter. Petra hadde bare en sønn og da må det jo være han som er sammen med foreldrene på bildet. Til tross for at Petra og mannen bare fikk en sønn ble de en stor familie etter hvert. Sønnen fikk fem barn og 12 barnebarn. Så nå er det å prøve å få kontakt med en eller annen av de. Siden Facebook ga resultat for amerikanerne er det vel verdt et forsøk for meg også.

1 kommentar: