lørdag 31. januar 2009

Brevet til Amerika

I dag er det 89 år siden min bestemor skrev brev til den ene av sine to tanter i Amerika* for å takke for pengene hun fikk til konfirmasjon. Min bestemor nærmest seg 16 år og hadde blitt konfirmert om høsten. Hun begynner brevet slik: ”Tusinde tak for pengene som jeg fik fra dig, jeg skal kjøbe en tyng for dem, saa jeg har til minde om dig. Som du vet er jeg konfirmeret og skal ligesom være vaksen jente” [….] ”Nu maa jeg fortelle vad jeg fik til konfirmationen jeg fik en bog**, urkjede, brystnaal, sølvske, sølvske, kjede og hjerte av guld, 5 kr, 10 kr, en brystnaal, et hanskepar og en guld ring”.
Gavene er vel stort sett som i dag, men i et langt annet omfang. Ved hjelp av Norges Banks priskalkulator finner jeg at 10 kr tilsvarer 160 kr og 5 kr ca 80 kr. i 2008.
Hun forteller også:
- ”I fjorsommer fik jeg cykkel til jig skulde møtte presten cykelen kastet 290 kr den er vel ikke saa dyr i Amerika” (290 kr i 1920 tilsvarte 4616 kr i 2008)
- at fam var på middag hos bestefaren 1. juledag -”vi fik ribenstek og eblegrøt”.

En stor nyhet kan hun også fortelle om: ”Jeg kan nu fortelle dig at vi har faat elektrysklys i Romsdalen det er lysverk paa Stavem (Verma), du kan tro det er blangt om kveldenne paa bagsiden” (motsatt side av hovedveien).
Vi fikk tilsendt dette og flere andre brev fra Amerika for ca 2 år siden. I en mail fra den aktuelle tantens barnebarn nevner hun at de har noen brev fra Norge liggende. Kanskje vi kunne oversette de? Hun trodde de fleste brevene kanskje kom fra morfarens familie i Trøndelag. Vi ventet spent og vi ventet ikke forgjeves. Brevene var sendt fra flere familiemedlemmer i Romsdalen, derav 7 brev fra min bestemor og et brev fra min oldemor. Det eldste brevet var det jeg refererte fra, de andre var fra slutten av 50 tallet. Det var litt av en skatt å få disse brevene. De inneholdt ingen ”overraskende” nyheter, men fortalte om det daglige liv og noen tanker rundt det. Dette brevet var det eneste som lå i konvolutt (bilde).
*Newark i Kendall conty i Illinois.
** Hun navngir hvem hun fikk de ulike gavene fra

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar