tirsdag 12. oktober 2010

Drømmen om Amerika

er blitt virkelighet! Men i motsetning til personene i Torill Brekkes roman "Drømmen om Amerika" (se nedenfor) er jeg kommet tilbake til gamlelandet og det er jeg glad for.
Jeg var en av 67 deltakere på DIS-Norges (på denne bloggen finnes også masse bilder) flotte tur til USA. Etter å ha fordøyd alle inntrykk noen dager nå skal jeg prøve å meddele noe vedr slektsforskning.
St.Paul
Mississippi River og den gamle delen av Minneapolis i bakgrunnen,
Første stopp på turen var tvillingbyene Minneapolis og St. Paul i Minnesota. Min fars tante Bertha/ Berit utvandret fra Veblungsnes i 1893 og jeg skrev litt om henne her. Hun var bosatt i Minnesota helt til hun døde på -50 tallet. Jeg har tidligere funnet en del opplysninger om henne og hennes familie via nettsidene Ancestry.com og Pennington County Historical Society.

Et av besøkene i St. Paul var Minnesota Historical Society hvor vi fikk tilgang til bl.a dødsattester og aviser med nekrologer. Jeg fant noe av det jeg var ute etter: Berthas dødsattest, hennes svigerdatters dødsattest og nekrolog. Her skulle jeg hatt mye mer tid.
Den yngre generasjon får opplæring.
Men det viktigste er at opplysningene jeg fant vedr svigerdatteren gjorde at jeg nå har fått kontakt med Berthas sønnesønn.
Min far og Berthas sønn brevvekslet, men etter at de begge døde for vel 20 år siden har vi ikke hatt noen kontakt.

Jeg må vel nesten si heldigvis til at sønnesønnen ikke bodde på noen av de stedene eller i nærheten av de stedene vi besøkte.

Takk til Torill J får lånet av det siste bildet                                            

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar