tirsdag 16. juni 2009

Gjenytelser

Siden DIS-leder i dag skriver om folketellinger i Minnesota passer det å fortelle denne historien:

Å hjelpe andre å finne sine røtter kan lønne seg, det er det vel flere som har erfart.

Jean, som hjalp sin nabo med etterlysning etter mormorens røtter i/ved Åndalsnes som jeg skrev om her ble til uvurderlig hjelp for meg.
Etter å ha nøstet opp i overnevnte tema holdt vi kontakten og skrev litt om løst og fast. I en mail forteller Jean at hun og mannen skulle kjøre til Thief River Falls i Minnesota for å flytte svigermoren på gamlehjem. Uten noen umiddelbar baktanke forteller jeg henne at min farfars søster ble gift og bosatt der, navn og år ble nok oppgitt også.

Ca 14 dagers senere får jeg mail fra Jean med bilder av gravsteinen til min fars tante, hennes mann, deres datter og svigersønn. Hun hadde også lett i skolekataloger, men ikke funnet noe særlig der. Men bare det å få bilder var stort og at hun hadde tatt seg tid til dette. Utrolig flott gjort.

Etter dette fant jeg på nettstedet Pennington County Historical Society ”obits” på flere familiemedlemmer enn jeg hadde vist om. Obitsene ble bestilt og da pakken fra Minnesota kom i posten var jeg så spent at jeg fikk nesten ikke åpnet den. Her fikk jeg mye familiehistorie som jeg og de andre i familien aldri hadde hørt om. En av grunnene til det er sannsynlig at min farfar og hans foreldre var alle døde før 1920.

Min fars tante emigrerte i 1893. Hennes sønn var på besøk i 1975, men de siste 20 årene har vi ikke hatt kontakt med noen av etterkommerne. Etter jeg fikk alle de nye opplysningene har jeg ikke prioritert nok tid til denne grenen av fam. Kanskje det blir nå?

Jeg fant forøvrig mine slektninger i 1905 tellinga.

2 kommentarer:

  1. Kjempeflaks Du hadde da - slik som jeg hadde da jeg fant denne bloggen som Du har. Lärer mye om slekten og omegnen i Rauma, der jeg har flere aner og nålevende slektninger også selvsagt selv om de er fjerne.

    Synes at Du skriver usedvanlig gode artikkler og det er det flere på dischaten som synes. Keep up the good work.

    SvarSlett
  2. Fint med slike gladhistorier, de er det viktig å formidle for å vise både at det går an og at det fins mange hjelpere. Like viktig som å lete for eget formål er det å hjelpe andre, da får man ofte utrolig mye igjen for det.

    SvarSlett