I går hadde Romsdals Budstikke en flott reklame om Raumabanen i nettutgaven sin. Her kan du lese om og "være med" på togturen opp Romsdalen.
Bildet er tatt like nord for Verma og like før toget svinger inn i Stavem Horseshoe tunnel som den blir kalt i filmen.
På sørsiden av elva ser en tydelig det rette jernbanesporet litt oppe i skogen. Her kommer toget fra Åndalsnes, går over Kyllingbrua (bildet til venstre) og svinger inn i Kylling tunnelen som også skimtes på bildet. En ser tydelig at jernbanen svinger litt til venstre idet den går inn i tunnelen. Når toget kommer ut av denne tunnelen kjører det derfor i retning ned mot Åndalsnes igjen, men nå på andre siden av dalen enn det kom "opp".
Omtrent der bildet over er tatt går toget inn i en ny tunnel, Stavem tunnelen eller vendetunnelen. Når toget kommer ut igjen av denne tunnelen har det snudd/vendt igjen og fortsetter opp Romsdalen til Bjorli.
Stavem tunnel er 1395 meter lang og en radius på 275 m. Arbeidet med tunnelen begynte i 1916 og gjennomslaget kom i januar 1922.
Iflg. Wikipedia finnes det to slike vendetunneler til i Norge, på Dovrebanen og Flåmsbanen.
I april i fjor blogget jeg også litt om Raumabanen, her og her.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar