tirsdag 12. mai 2009

Hallvard Ophuus Devold

På søndag kveld var det program nr 5 av 6 i serien Norsk polarhistorie med undertittelen var ”Nytt land-to poler” på NRK1. Der ble det stadig ”sitert” en Hallvard Devold.
Devold var fangstmann, meteorolog og oppdagelsesreisende. Hans navn er sterkt knyttet til Jan Mayen og Eirik Raudes Land, mer om det kan leses her .

Som utflytta Raumaværing vet jeg at Devold navnet landet rundt opprinnelig kommer fra garden Devold ved Åndalsnes. Så da måtte jeg forske litt og se hva jeg kunne finne ang. denne mannens tilknytning til Rauma og Devold.

Halvard Ophus Devold var født i Tysfjord i Nordland i 1898, men bosatt i Ørsta ved folketellinga 1900. Faren, sogneprest Harald Devold var født i Ålesund i 1863.

Haralds farfar Nils Olsen Devold var født på garden Devold i 1790. Nils fikk opplæring i veving og farging av sin svigerfar Halvor Halvorsen Ophuus *. Nils flyttet til Ålesund i 1818 og startet som vever og farger, mens hans sønn Ole Andreas ble grunnleggeren av det som i dag er Devold fabrikker i Ålesund eller Devold of Norway.

I min forskning fant jeg at min far var femmenning med Hallvard og at min mormor også var femmenning med Halvard både via sin morfar og via sin mormor. Det er jo ”tjukkaste”slekta jo :)

*Halvor Halvorsen Ophuus var bl. tilhengerne til Hans Nilsen Hauge. Ophuus var stortingsmann for Romsdals Amt 1815-1817. Mer om han kommer senere.

1 kommentar:

  1. Devold fabrikker ligger vell i Langevåg, Sula kommune :)

    SvarSlett