søndag 17. mai 2009

Ja, vi elsker......

Så er bunadsdagen fremfor noen kommet. Det finnes 5 ulike bunader i Romsdal. Fire av de ligner hverandre, men har lokale varianter av broderingen. Den vanligste er nok Bolsøybunaden.
Den var ferdig i 1947 og tegnet av Mali Furunes, "inspirert av draktmateriale fra slutten av 1700-tallet og begynnelsen av 1800-tallet". Som bildet viser brukes både blå og rød vest, men de fleste har nok blå. Skjorta har grunnsøm på linninger og skulderparti.
Det hevdes at dette ikke er en "ekte" bunad, men en drakt. Vi føler oss like fin hva det nå enn heter.

I Molde er det Husfliden og Romsdalsmuseet som selger flest bunader, ca 150 pr år. Foruten disse er det to andre "bedrifter" som også selger bunad og det finnes mange som kjøper materialpakke og syr "privat". På bakgrunn av dette må en anta at det er godt over 200 "nye" lokale bunader hvert år.
Bladet Norsk Husflid skriver at nordmenn kjøper bunader for 700 millioner kroner hvert år og at det er rundt 2 millioner som har bunad. De forteller også at de mest populære bunadene er fra Gudbrandsdalen, Hardanger, Telemark og Nordland.

Jeg fikk min bunad til konfirmasjon for mange og 30 år siden. Etter eget ønske den gang har jeg rød vest. Heldigvis ble den montert slik at den relativt lett har kunnet endres etter behovet opp igjennom årene. Man er jo ikke 15 så lenge og det er vel forsåvidt bra. Mange vil nok si at jeg ikke bærer min bunad helt korrekt fordi jeg ikke bruker luen. Den er brodert, men ikke montert.

For første gang på flere og 20 år har vi ingen "representanter" i barnetoget eller russetoget. Det er en "milepel" det også.

Gratulere med dagen !!

Hilsen fra

2 kommentarer:

  1. Åh, det er så fiin bunad :) Jeg har selv en slik en. Har bodd i Stavanger hele mitt liv, men bor nå i Danmark. Det er kjekt å ha en bunad som ikke alle andre har. (Mamma er fra Isfjorden.)

    Ha en fin dag videre!

    SvarSlett
  2. Hei.
    Hyggelig med hilsen fra Danmark.
    Selv om vi ikke kommer så langt opp på bunadsrangeringa er vi glad i bunaden vår.

    Besteforeldre i Isfjorden sentrum ser jeg på bloggen din, min farmor var Isfjording.

    SvarSlett