onsdag 8. april 2009

Rogalenning på Møre

Jeg vil referere litt mer fra Ferdaminne.

Vinje forteller at han på veien til Veblungsnes var innom garden Våge (på Vågstranda)

Gardbrukeren var fra Stavangerkanten (iflg. Vinje) og ønsket å selge garden som han bare hadde eid i noen år. I følge Vinje var årsaken; han hadde fengi lungsott her, sa han, av dette sterke vêret og av lengtan etter den fagre, flate Jadren (Jedderen) med raude bustelyngen sin imot desse forfælande fjell som låg omkring på alle kantar og tyngde på bringa” [...] . "Eg fær liksom ikkje olboga meg og draga pusten her"

Gardbrukaren fortalte at han hadde vært jekteskipper tidligere og var derfor vant med det åpne havet.

Han forteller videre: her vert eg om sumaren som hummaren koka raud på grytebotnen. Og haust og vår og vinterstider blæs eg mest av på midten som ein høystakk, der berre tufti og toppen stend atter og snaue sneise imillom. På Jadres bles og saug det so jamt der.”

Mannen det her er snakk om må være Ingebrigt Ingebrigtsen Løbland f. ca 1810 i Skudenes. Iflg. kirkeboka kom han og kona Gunhild Malene Olsdatter med fire barn flyttende 14 april 1857 ”for at boe paa gaardenVaage”. De kom fra Tysvær prestgj.

5 juni 1861, vel et halvt år etter Vinje var på besøk får fam. flytteattest til: ”? noget bestemt sted, men formoentlig Tysvær Prestegjeld”. De har fått to barn perioden under oppholdet på Våge.

I 1865 er han gardbruker og selveier på garden Wold i Sørbøe sogn i Rennesøe prgj. Rennesøy ligger nordøst for Stavanger, mens de iflg kirkeboken altså kom fra Tysvær som ligger øst for Haugesund.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar