torsdag 23. april 2009

Jørgen

Jørgen har navnedag i dag og iflg Wikipedia betyr navnet ”en som dyrker jorda”. Navnet skal være en norsk-dansk versjon av det greske navnet Geôrgios.
Det fortelles også at det var det mest populære guttenavn på 1700-, 1800-tallet og igjen fra 1990. Statistisk sentralbyrå sier at det i dag er 10814 som heter Jørgen i Norge.

Her er min tipoldefar Jørgen og han var gift med Ingrid som jeg blogget om 10 februar
På bildet er han litt i underkant av 60 år.

Min tipoldefar var født midt på 1800 tallet. Han var oppkalt etter sin morfar som selvfølgelig het Jørgen. For å sikre seg at navnet skulle følge slekten videre hadde morfarens foreldre for sikkerhets skyld kalt to sønner for Jørgen. I annet hvert ledd kan en følge navnet bakover til ca. 1640.
Min tipoldefar kalte en av sine sønner Jørgen og han er nevnt i innlegget under. Han igjen brukte navnet på en av sine sønner, men han døde bare noen dager gammel . Dermed stoppet navnetradisjonen opp.

Min tipoldefar var bonde eller ”en som dyrker jorda” hele sitt liv. Allerede som 10 åring ble han eier av gårdparten han vokste opp på. Ved hjelp av sin onkel kjøpte han tilbake farsgarden som var havnet på auksjon.
Ca 17 år senere selger han gården og et par år deretter får han og en av søstrene skjøte på hver sin halvpart av onkelens gård. Her lever han med sin familie til han dør plutselig vel 80 år gammel.Her er familie og venner samlet ved hans båre. Vi er så heldig at vi mangler bare navn på 4 av de som er tilstede ved begravelsen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar