lørdag 21. mars 2009

Årsmøte og bybrann

Så begynner hodet heldigvis å fungere igjen. På stigende ”influensarus” dro jeg til Ålesund på årsmøte i DIS-Møre og Romsdal forrige lørdag, men baksmellen kom samme kveld. Så lenge jeg hadde medisiner innabords som dempet feberen og klarnet hodet var alt bare trivelig. Årsmøtet gikk pent og pyntelig for seg(hadde ikke ventet noe annet). To nye styremedlemmer fikk vi også. Liv og Ingemar har også skrevet litt om årsmøtet og Liv har lagt ut noen bilder. ”Referat” kommer nok etter hvert på hjemmesiden til DIS-Møre og Romsdal

Første del av årsmøtet bestod for øvrig av et ”kåseri” om den store bybrannen i Ålesund i 1904. Einar Gustafson ved Ålesund Museum var kåsør. Jeg har hørt litt om brannen, men har aldri vært tilstede på noe foredrag om emnet. Jeg trodde ingen hadde omkommet i brannen, men jeg hadde tydelig manglende kunnskap der. En eldre dame ved navn Ane Heen brandt inne. Historien forteller at hun gikk tilbake til huset sitt for å hente penger hun hadde liggende. Da det gnistret og brant rundt henne alle steder, låste hun like godt døra og ble værende.

Jeg oppfattet av kåsøren at damen var romsdaling. Navnet Heen sier meg at hun på en eller annen måte burde ha tilknytning til Isfjorden i Rauma Kommune, den gang Hen sogn i Grytten Prestegjeld. Siden jeg har forfedre i Isfjorden ble jeg nysgjerrig som vanlig.

Ved begravelsen hennes er det notert at hun er enke og født i 1828, intet farsnavn eller fødested er oppgitt. Ved FT 1900 i Ålesund finnes en Anna Heen f. 1825, men hun er ikke født i Romsdalen. Den samme Ane finnes også ved FT 1875, hun er da oppgitt til å være f. 1824.
I 1875 finnes også Ane (Olsdatter) Heen f. 1828 i Grytten, men jeg finner henne ikke der i 1900.

Så hvem var denne Ane Heen? På nettsiden om bybrannen(over) står det at hun bodde like ved brannstasjonen (på Lihaugen). Det stemmer med den Anna Heen jeg finner i 1900.
Etter å ha sett litt i kildene finner jeg at denne Ane er innflytter til Isfjorden i 1849 sammen med sin mann. Hun var da 23 år gammel.
I 1865 er hun enke og bor fortsatt i Isfjorden. I 1867 gifter hun seg i Isfjorden og i 1875 bor de i Ålesund. Så sannsynligheten for at dette er rett dame er ganske stor. Så langt kan jeg ikke se noen kobling til mine forfedre. Jeg får se om jeg får ”bekreftet” at det var henne.

Til årsmøtet var de nye tennis(pique) – og t-skjortene ferdig. Ble de ikke fine?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar