lørdag 28. mars 2009

Sommertid

I natt er det altså tid for å stille klokken for å få lysere kvelder i de neste 30 ukene.

Fra 1 januar 2008 har vi en ny forskrift om sommertid:
§ 1. Med sommertid menes den perioden av året hvor klokkene stilles 60 minutter (en time) frem i forhold til resten av året.
§ 2. Sommertid fastsettes som normal tid for kongeriket Norge i tiden mellom kl. 0200 siste søndag i mars og kl. 0300 siste søndag i oktober.

En tanke bak sommertid var at man da ville spare litt strøm, men i noen studier kan det se ut som om det motsatte skjer.
Benjamin Franklin var den som først foreslo sommertid, det var på slutten av 1700 tallet. Til tross for dette ble ikke sommertid innført før i 1916. Tyskland var først ute, men Norge kom etter samme år.
I Australia f.eks har de sommertid fra 4.oktober til 5 april, ved ekvator er det ikke noe poeng i å ha sommertid da daglengden stort sett er like lang hele året.

Men så var det å huske hvilken vei man skulle stille klokken. Når skulle den frem og når skulle den tilbake? Når ble det lysere om kveldene og når det ble lysere morgener?
Lenge syntes jeg dette var vanskeligt og måtte tenke meg godt om. Jeg lærte om hagemøblene som skulle ut og inn og fikk den engelske varianten "Spring forward, fall back", men følte likevel ikke at jeg var sikker på dette fenomenet. Men da jeg lærte regelen "klokken stilles til nærmeste sommer" ja da fikk jeg den store aha opplevelsen.
Så husk å stille klokken 1 time frem (til sommeren)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar