søndag 1. februar 2009

Feil søking eller mangel i 1900 tellinga?

En nyhet fikk jeg imidlertid i brevet jeg refererte til i går, min bestemor forteller: ”Du vet vel at Anna faste var her i sommer ag besøkte os, [….], hun var svert fint kledd, hun havde sort silke kaape”.
Hva som var så spesielt med det? Jo jeg har lett etter Anna faste, men har ikke lyktes med å finne henne. Jeg har blitt fortalt at hun kalte seg Anne Five og ”drev spiseforetninger for unge studenter i Kristiania”. Jeg vet ikke eksakt når dette var, men min oldemor var i Oslo i 1900 og jeg har forstått det slik at hun begynte å jobbe hos henne. Jeg finner ikke Anne/Anna i 1900 tellinga for Kristiania eller noen andre steder. Jeg ”vet” også at hun på sine gamle dager bodde på et hjem i Oslo, døde og er begravd i Oslo.
For 4 år siden hadde jeg inne en etterlysning etter henne på Digitalarkivet, og fikk litt opplysninger. ”Hun var registrert i Kristiania Adressebog 1900 (dvs. senhøstes 1899): Frk. Anne Fiva, Pensionat, Niels Juels Gade 27 (1.et.). Året etter står hun oppført som Frk. Anna Fiva i Nordahl Bruns Gade 12A - her ser det ikke ut til at hun driver noen virksomhet.”
Siden hun er oppført året etter må vel det være i 1901? Men hun finnes altså ikke i FT 1900.
Jeg ga opp og venter vel på 1910 tellinga…Selv etter jeg fikk bekreftet at hun er i live i 1919 har jeg ikke prioritert å lete etter henne. Det ”enkleste” er vel å gå gjennom lokalavisen her hjemme for å se om det finnes en dødsannonse.

2 kommentarer:

  1. Nr 68905, bor i Herman Foss Gade 24
    Anna Five, k, b, tj,ug, Enepige, !! Stod

    Kan det være henne ?

    SvarSlett
  2. Har sjekket og ”forkastet” henne tidligere. Det er riktignok ikke farsnavn eller f.år på henne som kan hjelpe. Men f.sted er oppgitt til Stod og det er mange med navnet Five i Stod i Nord Trøndelag. Går derfor ut at dette ikke er henne.

    SvarSlett