lørdag 21. februar 2009

Sneedorfs siste etappe i Romsdalen

"For en Reisende kan intet herligere og mere majestætisk Prospekt tænkes end denne Dal. Hele Veien gjennem Romsdalen har Naturen baade spøget og arbeidet. Hvert Skridt, man gjør sees nye Scener, den ene mere majestætisk, mere beundringsværdig end den anden. Midt igjennem Dalen flyder Elven, som indknibes stundom saaledes af de himmelhøie Fjelde, at man ofte ikke ser Mulighed til nogen Udgang. Ned over disse Fjelde styrter den ene Elv efter den anden". De kom til garden Brude sent på kvelden og han skriver at "garden ligger høit til Fjelds med herlig Udsigt. Er den sidste Gaard i Romsdalen eller i det Nordenfjeldske paa denne Side. Straks i det Søndenfjeldske forandres Veiene og blive saa slette, Ved Bjørnekleven (saa kaldet, fordi her skal være styrtet en Bjørn ned i Afgrunden) ender det Nordenfjeldske, og begynder en Vei, der synes at forkynde en anden Jord".
Bildet i linken viser svingene i Bjørnekleiva slik det en gang var. Gardene på Brude skimtes det fjerne - mellom svingene.

Han forteller at de reiste fra Prestegården (på Sogge) kl 12 og kom til Brude kl 23. I innlegget den 3 feb. om skysstasjoner og fredamannskviler skrev jeg at det var en dagsreise mellom Veblungsnes og Stuguflåten. Brude er bare få km Stuguflåten, men 11 timer anser jeg som litt mer enn en dagsreise. Jeg antar at de har hatt flere stopp på turen. I dag brukes ca 40 min på turen.

Sneedorf forteller at de verken drakk "Kaffe, The eller Brændevin" på gården. "Men", skriver han videre: "jeg, som er født og opvoksen i den finere og mere oplyste Verden, jeg maatte have The og Kaffe". Han fikk begge deler og "Kaffeen blev bragt ind i et Ølkrus".

1 kommentar:

  1. Du er flink, Britt, men takk for sist, forresten.Via ordinær e-mail sender jeg noen bilder bl.a. ett som viser Romsdalshorn.

    SvarSlett