fredag 13. februar 2009

Fredag den 13

I dag er det altså den 13. dagen i måneden og når den faller på en fredag, vi får fenomenet fredag den 13.
Jeg regner med at de aller fleste har vokst opp med myten om at fredag den 13. er en ulykkesdag. I Norge er vel forklaringen til fenomenet knyttet til det religiøse, men det finnes også andre forklaringer.
Er fredag den 13. en ulykkesdag? Finnes det noe dokumentasjon for at det skjer mer uheldige ting på denne dag? For min del kan jeg ikke komme på at jeg har hatt noen negative opplevelser denne dagen.
Min far var født den 13 og nødvendigvis falt den på fredag av og til. Når folk kommenterte at det var en trasig dag å ha bursdag på, var han snar med å svare at han aldri hadde hatt noen problem med dagen - tvert imot.
Han var 8 år første gang bursdagen falt på en fredag. Jeg synes å huske at hans bursdag ofte falt på en fredag, men diagrammet viser noe annet. I løpet av sitt liv hadde han bursdag bare 9 ganger på en fredag, det er 13% av alle hans fødselsdager. Kun 4 av de var etter jeg ble født. Grunnen til at jeg synes å huske at det var relativt ofte er kanskje fordi det alltid var kommentarer om dagen.
Om han hadde levd tre dager lenger ville han ha feiret 70 årsdagen sin på fredag den 13. Hvis han fortsatt hadde vært i live hadde han i løpet av dette året kunnet feire en ny bursdag på fredag den 13.

1 kommentar:

  1. Norge rundt hadde i kveld mye om fredag den 13.
    Forsikringsselskapet Vestad forteller at de har gjort en undersøkelse de siste syv årene ang. skader på fredager. Det er f.eks mye skade på biler på fredager. Det mener de skyldes stor utfart, folk har det travelt mot helga osv. Men så viser det seg at om det i tillegg er den 13 så går skadeprosenten ned med 16 %. De mener at vi bevist er litt mer forsiktig på denne dagen.

    SvarSlett