tirsdag 3. februar 2009

Skysstasjoner og Ferdamannskvile.

Fra 1816 ble det pålagt å opprette faste skysstasjoner, disse skulle ligge i passende avstand fra hverandre. Her skulle de reisende kunne kjøpe mat, få uthvilte hester og evt. overnatte. Mellom Veblungsnes og Kristiania skal det ha vært 45 skysstasjoner, 3 av de lå i Grytten prestegjeld.
Fra Veblungsnes til den første skysstasjonen som var Horgheim(1) er det ca 15 km. Noen hundre meter fra Horgheim lå garden (Myrebø)Risen(2) som var ferdamannskvile. Disse var det også flere av ”oppover” Romsdalen. De tilbød også mat, overnatting og stallplass slik at hestene kunne få mat og hvile. Alt var av enklere standard og priser deretter. Ved Folketellinga 1900 (3 Des.) var det to tilreisende i Risen, på Horgheim ingen .
I tillegg til gjennomgangstrafikken var Horgheim et populært utfartssted for turister som kom med båt til Veblungsnes. På denne turen fikk en se Romsdalshorn og Trollveggen på nært hold. På Horgheim kunne en prøve fiskelykken, laksefiske. Keiser Wilhelm II skal ha vært her flere ganger. Det var også gjester som bodde på skysstasjonene i lengre perioder. Et bilde i Normann samlinga på Rauma Folkebibliotek viser ”turisttrafikken” ved Horgheim i 1922.
Etter hvert som det kom biler og jernbane* ble det ikke behov for skysstasjonene og ferdamannskvilene. Flere av skysstasjonene ble gjestgiveri som Horgheim og Stueflotten **
*24 november 1924 gikk det første offisielle toget fra Dombås over Lesja til Åndalsnes med bl.a. Kong Haakon VII og statsminister Johan L Mowinckel ombord. Etter mer enn 20 års anleggsdrift ble Raumabanen åpnet.
** Stueflotten/Stuguflåten ligger i Lesja kommune på grensa mellom Oppland og Møre og Romsdal. Det var en dagsreise hit både fra Dombås og Veblungsnes. I dag brukes det knapt 1t og 30 min mellom Veblungsnes og Dombås.

1 kommentar:

  1. Britt

    Takker og bukker for at du skriver min favorittblogg. Veldig mange fine innlegg du skriver.

    mvh
    Vidar

    SvarSlett